7 manieren om thuis voldoende te bewegen bij slecht weer

7 manieren om thuis voldoende te bewegen bij slecht weer

De zon laat zich minder vaak zien, het wordt sneller donker en winterweer nodigt minder uit om te sporten. Niet alleen is het kouder, maar veelal ook donkerder en vochtiger. Zeker wanneer het regent is het lastig om de motivatie te vinden om de deur uit te gaan. Dit is begrijpelijk, maar dan is het toch belangrijk om  in beweging te blijven. Als antwoord volgen hier een aantal alternatieven die je gewoon binnenshuis kunt doen!
 

1. Fiets met je benen in de lucht

Je hoort het goed! Het is natuurlijk onmogelijk om door je woonkamer te fietsen, dus ga in plaats daarvan op je rug liggen en zwaai je benen in de lucht. Door te ‘luchtfietsen’ breng jij je benen in beweging alsof je fietst, en span jij je buikspieren aan om te stabiliseren. Een echte workout dus!
 

2. Sloof je uit op de trap

Wanneer u een huis heeft met meerdere verdiepingen, heeft u geluk wanneer het buiten slecht weer is! Je kunt je namelijk gewoon op de trap uitsloven. Traplopen is erg intensief omdat je het opneemt tegen de zwaartekracht, waarbij je veel spiergroepen moet activeren. Niet alleen om omhoog te komen, maar natuurlijk ook omlaag.
 

3. Springen!

Jumping jacks, jump lunges of burpees, er zijn genoeg manieren om je springend uit te leven in je woonkamer. Uitleg voor genoemde oefeningen is eenvoudig online te vinden via YouTube. Bereid je er mentaal op voor, want niet alleen je benen krijgen het te verduren!
 

4. Dans in de woonkamer

Daag jezelf eens uit, doe eens gek en ga los in je eigen woonkamer! Zet een lekker plaatje op waar jij lekker op beweegt en laat je gaan. Ontdek alle mogelijke rotaties van je gewrichten en hoe uitdagend het kan zijn om je balans te vinden. Voel jij je niet zo creatief vandaag, maar wel leergierig? Bekijk dan instructiefilmpjes online en leer nieuwe moves die vast en zeker ooit nog ergens van pas zullen komen. 
 

5. Doe lunges tot waar het kan

Hoewel zo simpel, vormen lunges altijd een uitdaging! Je stapt simpelweg naar voren met een been en zakt door tot je knie een hoek van 90 graden aantikt. Vervolgens werk jij jezelf weer omhoog om over te stappen naar je andere been. Zorg ervoor dat je met je armen in balans blijft. Stap jij met je linkerbeen uit, dan zwaait je rechterarm naar voren, en vice versa met je rechterbeen, waarbij jij je linkerarm beweegt. Doe dit in de langste hal in je huis, van begin tot einde, en weer terug, totdat je neer moet ploffen op de bank!
 

6. Volg een instructievideo online

Van een intensieve bootcamp tot een een ontspannende yoga routine, online is er van alles te vinden om de juiste begeleiding te krijgen en jezelf in beweging te houden. Zoek op YouTube naar hetgeen waar jij het meeste voor voelt en ga lekker aan de slag!
 

7. Haal een apparaat in huis

Of het nu een loopband is, een roeiapparaat of een hometrainer, er bestaat verschillende apparatuur om je workout naar binnen te halen. Het is alleen zaak om voor jezelf te bepalen waar je het meest plezier aan gaat beleven, want wanneer iets leuk is zul je er meer gebruik van maken. 

 

Landelijke regelingen

Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Regelingen

Professionals die u kunnen helpen

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties